,

Weer zwanger. En veel banger.

Verloor je een kindje tijdens de zwangerschap? En ben je daarna weer in verwachting? Dan voelt dat vaak heel anders. Hoe blij je ook bent met de nieuwe zwangerschap, zorgeloos zwanger zijn is er dan meestal niet meer bij. Heel begrijpelijk, natuurlijk.

Moeders over hun ervaring

  • “Drie maanden later was ik weer zwanger. Ik heb heel veel verdriet en angst gehad de eerste weken.”
  • “Ik was na de miskraam vrij snel weer zwanger, maar ik heb 9 onrustige maanden gehad. Die angst gaat nooit meer weg!”
  • “Ik heb er een jaar echt heel veel verdriet om gehad. En ik ben daarna nog twee keer zwanger geweest waarin ik echt bang was.”
  • “Ik leef nu al ruim 6 maanden in angst en hoop dat mijn zoontje gezond en wel op de wereld komt. Maar de pijn en het verdriet blijven. Dat begrijpen mensen vaak niet.”
  • “Ik heb na mijn oudste zoon twee miskramen achter elkaar gehad. Ik was een periode heel erg verdrietig. Dat was voor sommige mensen om me heen moeilijk te begrijpen. Vrij snel daarna was ik weer zwanger en ik was doodsbang dat het weer mis zou gaan.”
  • “Het heeft een jaar geduurd voordat ik weer durfde te proberen zwanger te worden, maar een echte plek heeft het denk ik nog niet… ik ben nu 24 weken zwanger en er is niks dat erop wijst dat er wat mis zal gaan, maar ik ben toch constant in twijfel…”

Een mix van gevoelens
Zoals deze moeders ook vertellen: een nieuwe zwangerschap kan een complex geheel aan gevoelens oproepen. Blijdschap om de nieuwe zwangerschap naast verdriet om wat je verloren bent. Ook rouw, schuldgevoel en angst spelen vaak een rol.

Het kan zijn dat je je schuldig voelt naar het kindje in je buik, omdat je niet alleen blij maar ook verdrietig of bang bent. Of dat je je juist schuldig voelt naar het kindje dat je verloor, omdat er nu een ander kindje aan het groeien is. Of misschien voel je je juist tekort schieten naar je eventuele levende kinderen? Of vraag je je af of je wel genoeg gerouwd hebt om wat je verloor?

Ben je zwanger en banger? Wat kun je dan doen? 3 tips

  • Tip 1: Neem je gevoelens serieus. Voel maar wat er te voelen is. Hoe pijnlijk het misschien ook is. En natuurlijk: zoek er begeleiding bij als het te groot voelt om in je eentje aan te gaan.
  • Tip 2: Deel over wat je voelt. Praat erover met je partner of met een vriendin. Of lucht je hart op een online forum, zoals bijvoorbeeld de besloten facebookgroep Miskraam Mama’s.
  • Tip 3: En dan nog een heel actuele tip: schrijf je in voor een gratis verkennend gesprek voor de individuele begeleiding. Dan zet je een belangrijke stap naar meer rust en vertrouwen. Goed voor jou en voor de rest van je gezin. Het kindje dat in je buik was, heeft recht op een plek. Dat doet ook het kindje goed dat nu in je buik is.

PS: Zou je graag opnieuw zwanger worden, maar is dat (nog) niet gelukt? Dan kun je een vergelijkbare mix aan gevoelens waarnemen. Misschien voel je rouw, verdriet, twijfel, onrust, angst, verlangen, opluchting, pijn, onmacht, … Let op: ook als je nog niet zwanger bent, dan gelden de drie tips! Neem je gevoel serieus, deel over wat je voelt en overweeg de persoonlijke begeleiding, die ruim bewezen is in de praktijk. Dat helpt je ook om kloppende keuzes te maken voor jouw toekomst. Je bent welkom!

 

© Miriam van Kreij – 2015.