Als je het te confronterend vindt om je miskraam te helen

Een paar weken geleden mailde Godelieve me dit:
“Maar met mij gaat het niet goed. Dat probeer ik al lang heel diep weg te stoppen en vooral door te gaan, maar dat levert me (natuurlijk) niets op. Ik weet dat jouw programma me heel veel zal brengen, maar het betekent ook dat ik wel in mijn gevoel moet duiken en diep moet gaan, en dat is eng en confronterend.”

Daar wil ik het graag met je over hebben. En Godelieve vindt het goed dat ik haar vraag gebruik voor dit artikel. Trouwens, intussen heeft ze besloten om begeleiding bij me te vragen. Wat een held is ze, hè. Maar goed, daarvoor heeft ze dus wel wat overwonnen.

Ze durfde het eigenlijk niet aan.

Laat ik beginnen met een som. Moed = angst + actie. Ik leerde deze som pas járen na mijn wiskundestudie ;-).

Moed = angst + actie.

Zonder gevoel ergens instappen, dat kan ook. Dan ga je op wilskracht. Of door je gevoel te onderdrukken. Dat overlevingsmechanisme kost heel veel energie en op een gegeven moment breekt dat op. Misschien herken je dat?

Maar echt moedig is het als je het doet, terwijl je ook voelt hoe spannend het is. Juist door dat te blijven voelen, gebeuren er dingen. Juist omdat je voelt dat het spannend en misschien wel eng of confronterend is. Dat is échte moed.

Goed, stel dat je moedig wilt zijn… Bijvoorbeeld omdat je jezelf een lichter leven gunt. Of omdat je daarin een moedig voorbeeld wilt zijn voor je kinderen.

Wat kan je helpen als je het spannend vindt? 5 tips:

  1. Vertrouw er maar op dat precies datgene naar boven komt, wat je kunt verwerken, wat je aankunt. Je onbewuste helpt je daarbij. Zo werkt het dus ook in een training rond je miskramen. Er dient zich aan, wat jij aankunt.
  2. Weet dat dit voor veel vrouwen geldt. Veel mensen vinden het niet zo gemakkelijk om hun gevoel toe te laten. Dat is okay. Als het gemakkelijk voor je was, dan had je het immers allang gedaan?
  3. Spreek het uit! Veel vrouwen vertellen me, dat ze het willen aangaan, maar dat ze het ook heel spannend vinden om hun gevoel meer toe te laten. Dat uitspreken helpt al. Dat haalt de druk eraf.
  4. Je kunt mijn training als persoonlijke dag doen, ook samen met je partner. Of met een vriendin bijvoorbeeld. Die vertrouwdheid kan extra steun geven.
  5. Tot slot: als je het doel voor ogen hebt, is het ook gemakkelijker om tijdelijk ongemak te verduren. Als je weet dat je aan het eind van een dag bij mij lichter de deur uit gaat, dat je daarna weer goed functioneert in je gezin en op je werk, dan is het misschien minder erg dat je ergens op de dag ook verdriet voelt? Je tranen zijn welkom.

Misschien is wel de moedigste stap, dat je een gratis telefoongesprek aanvraagt bij me? Ik ga graag met je in gesprek. Vul daarvoor gerust nu hier de vragen in. Dan vertel ik je wat je kunt doen om de ervaring van je miskraam te helen. Ik vind je nu al dapper! De rest volgt dan vanzelf op het juiste moment…

© Miriam van Kreij – 2016